ردیف | نام نشریه | صاحب امتیاز | مدیر مسئول | گستره توزیع | ترتیب انتشار |
1 | پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی تابناک امروز | امیری - امیرعلی | بربریان - محمدجواد | _______ | _______ |
2 | پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی فرهنگ نو امروز | رسولی - امیرابراهیم | رسولی - امیرابراهیم | _______ | _______ |
3 | Avicenna Journal Of Environmental Health Engineeri | دانشگاه علوم پزشکی همدان | رحمانی - علیرضا | سراسری | دو فصلنامه |
4 | رخداد | خاکی جوان - قاسم | خاکی جوان - قاسم | سراسری | دو هفته نامه |
5 | یازده اردیبهشت | عبادتی ساری قیه - اسرافیل | عبادتی ساری قیه - اسرافیل | سراسری | دو هفته نامه |
6 | International Journal Of Transportation Engineerin | پژوهشکده حمل و نقل طراحان پارسه | سعیدی - قربانعلی | سراسری | فصلنامه |
7 | آوای گیلان | دادرس - حسن | دادرس - حسن | رشت (محلی گیلان) | فصلنامه |
8 | پر طاووس | قاسمی - رضا | قاسمی - رضا | سراسری | فصلنامه |
9 | تغذیه و بیوشیمی آبزیان | دانشگاه گیلان | ستاری - مسعود | سراسری | فصلنامه |
10 | توسعه دریایی | محمدی قشلاق چائی - قربان | محمدی قشلاق چائی - قربان | سراسری | فصلنامه |
11 | دانش طبیعت | محمدی - محمدرضا | محمدی - محمدرضا | سراسری | فصلنامه |
12 | ستاره نامه | امینی - مهرداد | صدرالحسینی - هدا | سراسری | فصلنامه |
13 | قفقاز | موسسه قفقاز پژوهان اردبیل | اسحاقی - سیدناصر | سراسری | فصلنامه |
14 | پژوهشهای ادب عربی | دانشگاه سیستان و بلوچستان | شیخ - محمد | سراسری | فصلنامه |
15 | مدیریت پیشرو | امرائی - علی | امرائی - علی | سراسری | فصلنامه |
16 | آوای ایذه | آل محمدی - حبیب اله | آل محمدی - حبیب اله | ایذه (محلی خوزستان) | ماهنامه |
17 | آیینه قزوین | موسسه نابینایان استان قزوین | خدابنده - سمیرا | قزوین | ماهنامه |
18 | ابراز | سلطانی - حشمت اله | سلطانی - حشمت اله | کرمانشاه | ماهنامه |
19 | بصیر | محسن زاده - شهرام | محسن زاده - شهرام | اردبیل | ماهنامه |
20 | پیام دل | توکلی اژیه - سیامک | توکلی اژیه - سیامک | سراسری | ماهنامه |
21 | چهره های ماندگار | اسعدی - محمود | اسعدی - محمود | سراسری | ماهنامه |
22 | سرزمین آفتاب | موسائی - فاطمه | موسائی - فاطمه | زیرکوه (محلی خراسان جنوبی) | ماهنامه |
23 | صبح میمه | فخریان - محسن | فخریان - محسن | میمه (محلی اصفهان) | ماهنامه |
24 | عصر ظهور | علویان - علی | علویان - علی | سراسری | ماهنامه |
25 | فرنگ امروز | رسولی - امیرابراهیم | رسولی - امیرابراهیم | سراسری | ماهنامه |
26 | کاوه | بصیرت - سمیه | بصیرت - سمیه | مرکزی | ماهنامه |
27 | گلبرگ اندیشه | فرهادی - الهام | فرهادی - الهام | کرمانشاه | ماهنامه |
28 | نوآوری و توسعه | رجائی پور - نوید | رجائی پور - نوید | سراسری | ماهنامه |
29 | نوبهار بردسکن | طاهری - عماد | طاهری - عماد | بردسکن (محلی خراسان رضوی) | ماهنامه |
30 | ارتباط برتر | شرکت آتی نگر زیلی | فرامرزی - صالح | مشهد (محلی خراسان رضوی) | ماهنامه |
31 | رخداد امروز | ناظمی - مازیار | ناظمی - مازیار | سراسری | هفته نامه |
32 | قصه | اسعدی – محمود | اسعدی – محمود | سراسری | هفته نامه |
33 | گهر پژوه | شرکت گهر دانه شرق | سلحشور – احمد | سراسری | فصلنامه |
34 | مدیریت زیست | کلانی – رضا | کلانی - رضا | سراسری | ماهنامه |
![]() | مجوز 34 نشریه و پایگاه اطلاع رسانی صادر شد |
به
گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این فصلنامه
مجموعه مقاله های تخصصی کارشناسان حوزه رسانه در موضوعاتی مانند شناخت
فناوری های رسانه ای، شبکه های اجتماعی، نشانه نشاسی، نمادها و ... درج شده
اند.
در نخستین مقاله این فصلنامه با عنوان «مدلهای تطابق با
تکنولوژی در رسانهها» که به قلم حسن خجسته باقرزاده و محسن فرامرزی نگاشته
شده، درباره چگونگی یافتن محرک ها و موانع موجود برای تطابق با تکنولوژی
در موسسه های رسانه ای نکاتی بیان شده است. در این مقاله عرصه تطابق با
تکنولوژی به دو حوزه فردی و موسسات رسانه ای تقسیم بندی شده و بیان شده است
که تطابق در سازمان رسانه ای مستلزم توجه به پارامترهای پیچیده تری نسبت
به سطوح فردی است.
در مقاله دوم نیز که «ارتباطات شبکهای و رهبری
مخاطب در شبکه های اجتماعی مجازی» نام دارد نیز احسان پوری، نویسنده رفتار
ارتباطی کاربران شبکه های اجتماعی مجازی و نحوه تعامل آن ها در شبکه های
ارتباطی مبتنی بر بستر شبکه های اجتماعی توصیف شده است. همچنین نگرش
کاربران در برابر منتشرکنندگان محتوا در این شبکه ها و الگوپذیری آن ها
توصیف شده اند.
در بخشی از این مقدمه می خوانیم: «یک شبکه اجتماعی،
یک ساختار متمرکز اجتماعی است که از گره هایی، اغلب به عنوان فرد یا
سازمان تشکیل شده است. این گره ها، توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به
هم متصل می شوند. مثال هایی از وابستگی ها می تواند اشتراکات، علایق، ایده
ها، تبادلات مالی، دوستی، خویشاوندی، تجاری، لینک های وب، مسافرت یا سرایت
بیماری ها باشد.
ساختارهای حاصل از شبکه های اجتماعی، اغلب بسیار
پیچیده هستند. در تحلیل شبکه های اجتماعی گره ها، همان افراد درون شبکه ها
هستند و رشته ها، روابط میان آن ها است و انواع زیادی از رشته ها، می تواند
میان گره ها وجود داشته باشد.»
«نقش رسانه در پیشگیری از جرم»
سومین مقاله این فصلنامه است که غلامحسین بیابانی، دانشجوی دکترای علوم
ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی آن را به رشته تحریر در آورده است. نویسنده
در این مبحث غیر از کارکرد رسانه در حوزه های مختلف به نقش پیشگیرانه رسانه
از طریق آموزش شهروندان و احساس سازی گروه ویژه و عموم جامعه پرداخته است.
همچنین در مقاله «بررسی شیوههای بازنمایی زن در شبکه تلویزیونی
ماهوارهای «من و تو 1» به عنوان چهارمین مقاله این نشریه، بر رویکرد ساخت
گرایانه بازنمایی استوارت هال، به چگونگی بازنمایی زن در شبکه من و تو 1 می
پردازد و پیوند آن با برخی مولفه های سبک زندگی را به نمایش می گذارد.
در
این تحقیق، یکی از برنامه های چهار قسمتی این شبکه با عنوان «بفرمایید
شام» با روشی هدفمند، مورد تحلیل نشانه شناسی قرار گرفته است، از جمله
مهمترین یافته های این تحقیق، می توان به ارایه کلیشه های جنسیتی، تلاش
برای سکولاریزاسیون زندگی روزمره از طریق ارایه سبک زندگی غربی، القا و
طبیعی سازی مفاهیمی چون فردگرایی، مدگرایی، مصرف گرایی و تقدس زدایی از
ارزش های بومی نام برد.
می توان مقاله «نشانهشناختی دین یهود
(غیرصهیونیسم) در هنر مدرن» نوشته حسن بشیر و هدا کاسپور را به عنوان
پنجمین مقاله این فصلنامه معرفی کرد که در آن نقاشی «من و روستا» اثر مارک
شاگال به صورت موردی بررسی شده است. هدف این پژوهش کشف نمادهای قوم یهود در
هنرهای تجسمی و به طور خاص در نقاشی است. مارک شاگال یکی از هنرمندان
یهودی سده بیستم است که سبکی شخصی و خیال پردازانه دارد.
نقاشی من و
روستا نیز از جمله آثاری به شمار می آید که در آن از نهادعا و نشانه های
قوم یهود به طور آشکار و پنهان استفاده شده است. در این تحقیق معانی نهفته
در ورای فرم ها و نشانه های نمادین اثر با در نظر گرفتن دو رویکرد دلالت
صریح و دلالت ضمنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
در ششمین
مقاله کتاب نیز که «شبکههای اجتماعی؛ رسانههای هوشمند در راستای برندینگ
آنلاین» است، مباحثی درباره تحول استراتژی های سازمانی کسب و کارها، از وب
1 تا شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب2 و وب هوشمند 3، استراتژی کسب و کار در
محیط هوشمند ناشی از شبکه های اجتماعی مشارکتی بررسی شده اند.
«کاربست
اینترنت در فعالیت های یاددهی- یادگیری» هفتمین مقاله این نشریه است که در
آن نیز کاربردهای اینترنت در فعالیت های یاددهی ـ یادگیری توسط دانش
آموزان و دبیران دوره متوسطه بررسی شده اند. در این مقاله سطح مهارت های
اینترنتی و نوع استفاده از روش های اطلاع یابی توسط دبیران و دانش آموزان
بررسی و مقایسه شده اند.
همچنین پایان بخش این فصلنامه، فهرست
گزیده مقاله های ارتباطات جمعی در مطبوعات و نیز چکیده نوشتارهای همین
شماره به زبان انگلیسی آمده است.
جدیدترین شماره نشریه فصلنامه در 134 صفحه، شمارگان 2 هزار نسخه و بهای چهار هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
نشریه
رسانه هر فصل به صاحب امتیازی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرمسوولی و سردبیری دکتر محمد سلطانی فر منتشر می
شود.
رسانه یا Medium به معنی رساندن است.
انسان و جانور توسط برخی از اندام های خود, می توانند تغییرات محیط اطراف خود را به مغز منتقل کنند و سپس تصمیم لازم را بگیرند که این اندام ها عبارتند از چشم، گوش، بینی، زبان و پوست به هر یک از این اندام ها رسانه یا (به انگلیسی: Medium) می گویند و جمع این کلمه Media است.
ابزاری که موجب تغییر در هر یک از اندام های چشم، گوش، بینی، زبان و پوست انسان یا جانور گردد ابزار رسانه شناخته می شود که بطور خلاصه و اشتباه رسانه نامیده میشود.
برخی از ابزارهای رسانه را میتوان بصورت زیر نام برد:
یادآوری میشود طبق تحقیقات انجام گرفته انسان یا جانور ۹۰ در صد تغییرات محیط اطراف خود را توسط دو اندام ' چشم' و ' گوش' به مغز منتقل میکنند.
دریافت همزمان از چند اندام حسی را چند رسانه ای یا Multimedia میگویند.
انگیزههای مردم برای گذراندن وقت با ابزارهای رسانه چیست؟
از بین نیازهای متعددی که پیشنهاد شده، بسیاری از پژوهشها بر چهار دستهٔ اساسی از کنشها تاًکید دارند که میتوان از وظایف ابزار های رسانه باشد:
برخی پژوهشها نشان دادهاند که تلویزیون گستردهترین و کم تخصصیترین رسانه است، که میتواند این نیازهای چهارگانه را ارضا کند. رادیو نیز دارای همین کار کرد است. در مقابل، کتاب به عنوان امری که در اصل به نیازهای هویت شخصی پاسخ میدهد، روزنامهها به عنوان وسیلهٔ ارضای نیازهای اطلاعاتی، و سینما به عنوان وسیلهای برای ارضای نیاز سرگرمی عمل میکنند. رسانه همیشه یک ابزار نیست گاه رسانه به قول مارشال مک لوهان فوق ابزار و خود یک پیام است.
فرهنگ پذیری عبارت است از فرایند القا و تقویت ارزشها، باورها، سنتها و معیارهای رفتاری، و دیدن واقعیتی که توسط اعضای یک فرهنگ خاص پذیرفته شدهاست.